Regulamin organizacyjny
Zarządzenie Nr 14/2020
Dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Połczynie-Zdroju
z dnia 01 października 2020 r.
w sprawie zmian i tekstu jednolitego Regulaminu Organizacyjnego Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Połczynie-Zdroju.
Na podstawie § 6 Statutu Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Połczynie-Zdroju, zarządzam, co następuje:
§ 1
Wprowadza się tekst jednolity Regulaminu Organizacyjnego Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Połczynie-Zdroju w obowiązującym brzmieniu.
§ 2
Regulamin Organizacyjny Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Połczynie-Zdroju stanowi Załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 3
Struktura organizacyjna Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Połczynie-Zdroju (schemat) stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§ 4
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od wywieszenia na tablicy ogłoszeń MGOPS.
§ 5
Traci moc Zarządzenie Nr 5/2010 z dnia 26 sierpnia 2010 roku Dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Połczynie-Zdroju w sprawie zmian i tekstu jednolitego Regulaminu Organizacyjnego MGOPS, Zarządzenie Nr 03/2012 z dnia 16 lutego 2012 r. Dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Połczynie-Zdroju zmieniające Regulamin Organizacyjny Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Połczynie-Zdroju, Zarządzenie Nr 07/2012 z dnia 21 maja 2012 r. Dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka pomocy Społecznej w Połczynie-Zdroju zmieniające Regulamin Organizacyjny Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Połczynie-Zdroju, oraz Zarządzenie Nr 07/2014 z dnia 01 lipca 2014 r. Dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Połczynie-Zdroju w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Połczynie-Zdroju.
Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 14
Dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej z dnia 01.10.2020r.
w sprawie wprowadzenia Regulaminu
organizacyjnego w Miejsko-Gminnym
Ośrodku Pomocy Społecznej w Połczynie-Zdroju
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W POŁCZYNIE ZDROJU
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§1
Regulamin Organizacyjny Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Połczynie Zdroju zwany dalej „regulaminem”, określa strukturę wewnętrzną Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Połczynie Zdroju, zasady jego funkcjonowania oraz zakresy działania komórek organizacyjnych.
§ 2
Ilekroć w regulaminie organizacyjnym jest mowa o:
- Ośrodku, jednostce – należy przez to rozumieć Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Połczynie Zdroju,
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Połczynie Zdroju,
- z-cy dyrektora – należy przez to rozumieć Zastępcę Dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Połczynie Zdroju,
- kierowniku – należy przez to rozumieć Kierowników kierujących poszczególnymi sekcjami i działami ośrodka,
- komórkach organizacyjnych – należy przez to rozumieć komórki organizacyjne ośrodka, jedno i wieloosobowe stanowiska pracy.
§ 3
Ośrodek jest prawnie wyodrębnioną jednostką budżetową gminy Połczyn-Zdrój powołaną do realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej, a mianowicie:
- zadań własnych – wynikających z ustaw,
- zadań zleconych – z zakresu administracji rządowej na mocy ustaw,
- innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy.
§ 4
1. Ośrodek jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa.
2. Siedziba Ośrodka znajduje się na ul. Koszalińskiej 8A, 78-320 Połczyn-Zdrój.
3. Terenem działania Ośrodka jest Gmina Połczyn-Zdrój.
ROZDZIAŁ II
Zasady kierowania ośrodkiem
§ 5
Funkcjonowanie ośrodka opiera się na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
§ 6
- Na czele ośrodka stoi dyrektor, który kieruje pracą ośrodka i jest za nią odpowiedzialny.
- Dyrektora zatrudnia i zwalnia Burmistrz Połczyna-Zdroju.
- Dyrektor realizuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników jednostki.
- Dyrektor kieruje pracą ośrodka i wykonuje zadania przy pomocy z-cy dyrektora.
- W czasie nieobecności dyrektora obowiązki jego pełni zastępca dyrektora. W przypadku równoczesnej dłuższej nieobecności, zastępstwo pełni wyznaczony przez dyrektora, kierownik jednej z sekcji/działu.
- Do zadań i kompetencji dyrektora należy w szczególności:
- organizowanie i kierowanie ośrodkiem oraz reprezentowaniem go na zewnątrz, zapewnienie zgodności działania Ośrodka z obowiązującymi przepisami prawa,
- zapewnienie warunków organizacyjnych i finansowych niezbędnych do funkcjonowania i realizacji zadań powierzonych ośrodkowi,
- ustalanie strategii realizacji zadań powierzonych ośrodkowi oraz sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy,
- wykonywanie uprawnień pracodawcy wobec pracowników ośrodka,
- sprawowanie nadzoru nad prowadzoną w ośrodku gospodarką finansową,
- zapewnienie rzetelnego i terminowego załatwiania spraw,
- reprezentowanie ośrodka wobec organów administracji, instytucji,
- dokonywanie czynności prawnych na mocy pełnomocnictw udzielanych przez Burmistrza,
- współdziałanie z Burmistrzem Połczyna-Zdroju,
- wykonywanie zadań i poleceń służbowych Burmistrza,
- współdziałanie z Radą Miejską Połczyna-Zdroju,
- wykonywanie uchwał Rady Miejskiej i zarządzeń Burmistrza,
- wydawanie zarządzeń w sprawie wewnętrznych przepisów prawnych obowiązujących w Ośrodku, opracowywanych na podstawie obowiązujących przepisów prawa,
- rozpatrywanie spaw i wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach, z zakresu pomocy społecznej jak również rozpatrywanie spaw i wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach nie należących do zadań z zakresu pomocy społecznej (dodatków mieszkaniowych i energetycznych, świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekunów, funduszu alimentacyjnego, świadczeń wychowawczych, świadczeń Dobry start, jednorazowego świadczenia „Za życiem”), na podstawie upoważnień udzielanych przez Burmistrza lub Radę Miejską,
- realizowanie zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej, innych obowiązujących przepisów prawa, uchwał Rady Miejskiej, zarządzeń Burmistrza,
- gospodarowanie funduszem płac,
- dokonywanie okresowych ocen pracowników oraz kontrola wykonywania zaleceń z nich wynikających,
- organizowanie kontroli wewnętrznej i nadzór nad realizacją wniosków pokontrolnych,
- odpowiedzialność za zadania związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej,
- wydawanie normatywnych aktów wewnętrznych dotyczących funkcjonowania ośrodka w formie zarządzeń.
- wykonywanie innych zadań zastrzeżonych do kompetencji dyrektora przepisami prawa.
- Dyrektor ma prawo:
a) upoważnić zastępcę dyrektora lub innych pracowników ośrodka do podejmowania działań w zakresie pomocy społecznej,
b) powierzyć zastępcy dyrektora rozpatrywanie indywidualnych spraw podopiecznych,
c) powierzyć zastępcy dyrektora sprawowanie nadzoru nad poszczególnymi
sekcjami ośrodka.
§ 7
- Zastępca Dyrektora podlega bezpośrednio Dyrektorowi Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Połczynie-Zdroju.
- Zastępca dyrektora wykonuje wyznaczone przez dyrektora zadania,
zapewniając kompleksowe rozwiązywanie problemów i nadzoruje działalność merytoryczną poszczególnych sekcji ośrodka, w szczególności sekcję służb socjalnych, sekcję świadczeń i dodatków mieszkaniowych oraz sekcję usług opiekuńczych.
- Przygotowuje w sposób kompleksowy materiał na zebrania pracownicze.
- Do zadań zastępcy dyrektora należy w szczególności:
- sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy poszczególnych sekcji ośrodka, współdziałanie z kierownikami sekcji,
- organizacja przyjmowania skarg i wniosków,
- zapewnienie terminowego przygotowania przez poszczególne sekcje materiałów do sprawozdań,
- udział w naradach koordynujących Miejsko-Gminny Ośrodek PomocySpołecznej,
- współpraca z organami administracji państwowej, samorządowej oraz z innymi instytucjami działającymi na terenie miasta i gminy Połczyn- Zdrój,
- odpowiedzialność za zadania związane z funkcjonowaniem kontroli wewnętrznej w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Połczynie-Zdroju,
- prowadzenie spraw związanych z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych,
- prowadzenie spraw powierzonych przez Dyrektora,
- pełnienie funkcji Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
- odpowiedzialność za zadania związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej.
§ 8
Inspektor Ochrony Danych
Inspektor Ochrony Danych podlega bezpośrednio dyrektorowi Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Połczynie-Zdroju.
§ 9
- Osoba pełniąca funkcję Inspektora Ochrony Danych Osobowych:
- posiada pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
- posiada odpowiednią wiedzę w zakresie ochrony danych osobowych,
- nie była karana za umyślne przestępstwo.
- Administrator Danych Osobowych wyznaczając Inspektora brał pod uwagę kwalifikacje zawodowe, a w szczególności wiedzę fachową na temat prawa i praktyk w dziedzinie ochrony danych osobowych oraz umiejętność wykonywania zadań.
- Inspektor posiada odpowiednią wiedzę praktyczną i teoretyczną z zakresu:
- krajowych i europejskich przepisów o ochronie danych osobowych (w szczególności dokładną znajomość RODO),
- znajomość technologii informacyjnych i zasad bezpieczeństwa danych, w szczególności wiedzę z zakresu funkcjonowania systemów informatycznych, bezpieczeństwa IT,
- działania jednostek pomocy społecznej,
- procedur administracyjnych i funkcjonowania jednostki pomocy społecznej,
- operacji przetwarzania danych,
- potrzeb Administratora w zakresie ochrony danych;
- oceny ryzyka.
§ 10
Do zadań inspektora ochrony danych należy:
- informowanie Administratora oraz pracowników o obowiązkach związanych z ochroną danych osobowych (spoczywających na nich na mocy RODO oraz innych przepisów o ochronie danych) i doradzanie im w tej sprawie,
- monitorowanie procesów przetwarzania danych osobowych zachodzących w jednostce,
- branie udziału w podnoszeniu świadomości i kwalifikacji osób przetwarzających dane osobowe i zapewnianie odpowiedniego poziomu przeszkolenia w tym zakresie,
- ciągłe monitorowanie operacji przetwarzania danych osobowych w systemach informatycznych przy współpracy z kierownikiem sekcji administracyjno- gospodarczej będącego jednocześnie Administratorem Sieci Informatycznej,
- dokonywanie oceny skutków (analiza ryzyka) na planowe operacje związane z przetwarzaniem danych osobowych,
- współpraca z organem nadzorczym (Prezesa UODO),
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego w kwestiach związanych z przetwarzaniem danych osobowych w jednostce,
- zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, w szczególności przez:
- sprawdzanie zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych oraz opracowywanie w tym zakresie sprawozdania dla ADO,
- nadzorowanie opracowywania i aktualizowania dokumentów z zakresu ochrony danych osobowych oraz przestrzegania zasad w nich określonych,
- zapoznanie osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych określenie potrzeby w zakresie stosowanych zabezpieczeń. Wnioskuje do ADO o zatwierdzenie proponowanych rozwiązań i nadzoruje prawidłowość ich wdrożenia.
ROZDZIAŁ III
Struktura organizacyjna i zasady współpracy pracowników
§ 11
Strukturę organizacyjną Ośrodka stanowią następujące komórki organizacyjne, które przy znakowaniu akt używają symboli:
1) a) dyrektor D,
b) zastępca dyrektora ZD,
2) inspektor ochrony danych IOD,
3) sekcja finansowa FO,
4) sekcja służb socjalnych SPS,
5) sekcja świadczeń SW,
6) sekcja administracyjno-gospodarcza SAG,
7) sekcja usług opiekuńczych SUO,
8) dział świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych ŚR.
§ 12
Kierownicy komórek organizacyjnych
- Kierownicy sekcji i działów kierują działalnością podległych komórek zgodnie z przepisami prawa oraz zasadami organizacji pracy.
- Do zadań kierowników komórek organizacyjnych należy:
- organizowanie podziału pracy oraz ustalanie zakresu czynności podległych pracowników i przestawiają dyrektorowi do aprobaty,
- przeprowadzanie kontroli efektów pracy i okresowej oceny pracy podległych pracowników,
- nadzorowanie przestrzegania przez pracowników zachowania tajemnicy służbowej i zasad etyki zawodowej oraz przestrzeganie przepisów bhp i p.poż,
- przejmowanie spraw interwencyjnych zgłaszanych przez klientów ośrodka,
- organizowanie okresowych narad pracowników na tematy związane z realizacją zadań,
- informowanie dyrektora o stanie realizacji zadań,
- opracowanie materiałów analitycznych i sprawozdawczych z zakresu działania komórki,
- wnioskowanie w sprawach wynagradzania, nagradzania oraz karania podległych pracowników,
- inicjowanie szkoleń pracowników,
- sprawowanie nadzoru nad majątkiem przekazanym do użytkowania w podległej komórce organizacyjnej,
- organizowanie zastępstwa podległym pracownikom.
- Do podstawowych obowiązków każdego kierownika komórki organizacyjnej należy:
- znajomość i przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa,
- znajomość zakresu zadań własnej komórki organizacyjnej oraz gruntowna znajomość swoich obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności,
- stałe podnoszenie kwalifikacji i umiejętności zawodowych w różnych formach,
- dokładne i sumienne wykonywanie obowiązków, jak również poleceń bezpośredniego przełożonego,
- dotrzymywanie terminów, które wynikają z okoliczności opracowanych spraw i są ustalone przez bezpośredniego przełożonego,
- zorganizowanie swojego stanowiska pracy,
- przedkładanie załatwianych spraw bezpośredniemu przełożonemu do kontroli,
- przestrzeganie drogi służbowej,
- przestrzeganie dyscypliny pracy oraz zasad współżycia i współpracy z ludźmi,
- prawidłowe zabezpieczenie powierzonego mienia i oszczędność w zużyciu środków pracy,
- przestrzeganie przepisów bhp i ppoż.,
- zachowanie tajemnicy służbowej w związku z wykonywaną pracą, przestrzeganie przepisów dla jej ochrony poprzez właściwe postępowanie z aktami i dokumentami oraz dopilnowanie właściwego zabezpieczenia użytkowanego pomieszczenia biurowego,
- rzetelne informowanie bezpośredniego przełożonego o istotnych faktach z zakresu pracy, jak i o trudnościach uniemożliwiających wykonywanie przydzielonych zadań,
- odpowiedzialność za zadania związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej.
§ 13
- Pracownicy ośrodka, każdy w ustalonym zakresie podejmują działania i prowadzą sprawy związane z realizacją zadań w zakresie pomocy społecznej.
- Pracownicy Ośrodka mają obowiązek:
- dobrej znajomości obowiązujących przepisów prawa w powierzonym im zakresie działania,
- terminowego załatwiania spraw,
- gospodarowania przyznanymi środkami budżetowymi zgodnie z określonymi zasadami,
- prawidłowego ewidencjonowania i przechowywania akt spraw, rejestrów i spisów oraz wyposażenia biurowego,
- sumiennego wykonywania powierzonych czynności zgodnie z przepisami i poleceniami przełożonego,
- przestrzeganie tajemnicy służbowej w tym ochrony danych osobowych;
- uzgadnianie z przełożonymi sposobu realizacji zadań i informowanie o napotkanych trudnościach,
- zastępowanie współpracowników podczas urlopu i choroby,
- ustawicznego samokształcenia podnoszenia kwalifikacji, brania udziału w szkoleniach,
- współpracy z innymi pracownikami ośrodka i instytucjami zewnętrznymi,
- wykonywanie doraźnych zadań zleconych przez przełożonych,
- przestrzeganie przepisów bhp i p. poż., a także przepisów wewnątrzzakładowych,
- odpowiedzialność za zadania związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej.
ROZDZIAŁ IV
Sekcja finansowa
§ 14
Strukturę sekcji finansowej obejmują następujące stanowiska:
- główny księgowy – 1 etat,
- zastępca głównego księgowego – 1 etat,
- pracownik do spraw obsługi finansowo-kadrowej – 1 etat.
§ 15
Do zadań sekcji finansowej należy:
- opracowywanie i koordynacja prac związanych z przygotowywanym projektów budżetu ośrodka,
- opracowywanie planów wykonawczych budżetu ośrodka,
- prowadzenie rachunkowości ośrodka zgodnie z ustawą o rachunkowości i ustawą o finansach publicznych,
- opracowywanie jednostkowych, okresowych, rocznych sprawozdań z wykonania budżetu ośrodka,
- prowadzenie spraw osobowych pracowników ośrodka, prowadzenie akt osobowych, opracowywanie zakresów czynności i obowiązków służbowych pracowników zatrudnionych w Ośrodku,
- sporządzanie analiz kadrowych, prognoz zatrudnienia i sprawozdawczości statystycznej w tym zakresie,
- prowadzenie spraw związanych z podnoszeniem kwalifikacji i szkoleń pracowników,
- odpowiedzialność za zadania związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej,
- organizowanie archiwizacji dokumentacji finansowej i kadrowej.
§ 16
1. Pracą sekcji finansowej kieruje główny księgowy, który podlega bezpośrednio pod dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Połczynie-Zdroju.
2. Główny księgowy prowadzi finanse ośrodka.
3. Główny księgowy odpowiada za prawidłową realizację budżetu ośrodka.
4. Do zadań głównego księgowego należy w szczególności:
- przygotowanie projektu budżetu ośrodka,
- opracowywanie projektów zmian z budżecie ośrodka,
- opracowywanie zbiorowych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu,
- dokonywanie analiz, sprawozdań z wykonania budżetu ośrodka,
- sporządzanie rocznego bilansu ośrodka,
- przyjmowanie oraz wprowadzanie do obiegu dokumentów finansowo-księgowych,
- sprawowanie kontroli wewnętrznej z zakresu rachunkowości i finansów, organizowanie prawidłowego obiegu dokumentów finansowo-księgowych, kontrola formalna i rachunkowa dokumentów księgowych: faktur, rachunków, not i zestawień skierowanych do działu księgowości, dekretowanie w/w dokumentów oraz bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości (prowadzenie syntetyki i analityki księgowej do całości operacji finansowych), w sposób umożliwiający terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych oraz prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych,
- opracowywanie analiz gospodarki finansowej jednostki oraz wniosków wynikających z tych analiz,
- bieżąca analiza dochodów i dotacji,
- ewidencja syntetyczna i analityczna środków trwałych i wartości niematerialnych,
- naliczanie umorzenia środków trwałych,
- sporządzanie sprawozdań dotyczących środków trwałych,
- wnioskowanie przeprowadzenia inwentaryzacji:
- wycena i ustalanie wartości spisowych składników oraz ustalenie różnic inwentaryzacyjnych,
- zaopiniowanie wniosków Komisji Inwentaryzacyjnej w sprawie rozliczenia różnic pod względem formalno-rachunkowym,
- ujęcie w księgach rachunkowych różnic inwentaryzacyjnych,
- zapewnienie terminowego ściągania należności, dochodzenie roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,
- prowadzenie innych spraw powierzonych przez dyrektora,
- wykonywanie kontroli wewnętrznej ujętej w harmonogramie,
- nadzorowanie pracy podległych pracowników,
- dokonywanie okresowych ocen pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych,
- odpowiedzialność za zadania związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej.
§ 17
- Zastępca głównego księgowego, pracownik do spraw obsługi finansowo-kadrowej podlegają bezpośrednio głównemu Księgowemu.
- Szczegółowy zakres czynności pracowników sekcji znajduje się w aktach osobowych.
ROZDZIAŁ V
Sekcja służb socjalnych
§ 18
Strukturę sekcji służb socjalnych obejmują następujące stanowiska:
- kierownik sekcji służb socjalnych – 1 etat,
- starszy specjalista pracy socjalnej – 1 etat,
- specjalista pracy socjalnej – 5 etatów,
- pracownik socjalny – 1 etat,
- aspirant pracy socjalnej – 1 etat,
- asystent rodziny – 2 etaty.
§ 19
- Praca komórki organizacyjnej kieruje kierownik sekcji służb socjalnych.
- Do obowiązków kierownika sekcji służb socjalnych należy:
- inicjowanie działań zmierzających do wprowadzenia nowych form pomocy oraz form udzielanej pomocy,
- doradztwo metodyczne dla pracowników socjalnych,
- współudział w interwencjach w środowisku,
- współudział w rozpatrywaniu skarg i wniosków dotyczących spraw załatwianych przez sekcję służb socjalnych,
- kontrola dokumentacji prowadzonej przez pracowników socjalnych,
- przeprowadzanie kontroli wewnętrznej w zakresie prawidłowości i terminowości załatwianych spraw przez pracowników sekcji,
- w trudnych przypadkach doradztwo w zakresie planowania działań przez pracowników socjalnych w określonym środowisku,
- monitorowanie efektów działań w pracy z rodziną przez poszczególnych pracowników,
- współdziałanie w realizowanych projektach społecznych,
- opracowywanie informacji, sprawozdań, ocen, analiz z realizacji zadań sekcji,
- koordynacja działań związanych z:
- świadczeniem pracy socjalnej,
- rozpoznawaniem, diagnozowaniem i analizowaniem potrzeb mieszkańców wymagających pomocy społecznej,
- udzielaniem poradnictwa osobom i rodzinom,
- organizowanie wsparcia z wykorzystaniem różnych form, metod i narzędzi pracy socjalnej,
- opracowywaniem i realizacją projektów socjalnych,
- prowadzeniem grup wsparcia,
- współdziałaniem z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania negatywnym zjawiskom społecznym (m.in. ubóstwo, przemoc, bezrobocie, niepełnosprawność, problemy opiekuńczo - wychowawcze),
- współpracą z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami na rzecz klientów Ośrodka,
- realizacją zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (sporządzanie niebieskich kart, udział w grupach roboczych, prowadzenie punktu wsparcia dla osób doświadczających przemocy w rodzinie, zakańczanie procedury niebieskiej karty, monitoring środowiska, podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin w tym kierowanie do ośrodków wsparcia),
- realizacją zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz praca z rodziną przeżywającą trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych,
- diagnozowaniem, nadzorowaniem, monitoringiem i opiniowaniem w sprawie sytuacji rodzin zagrożonych odebraniem dziecka oraz rodzin, którym władza rodzicielska została ograniczona lub odebrana,
- kierowaniem do domu samotnej matki z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży,
- udziałem asystenta rodziny/pracownika socjalnego w posiedzeniach zespołów do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka przebywającego w pieczy zastępczej,
- prowadzeniem korespondencji dotyczącej środowisk, w których prowadzona jest praca socjalna, praca asystenta rodziny,
- realizacją zadań wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w zakresie prowadzenia korespondencji z KRPA,
- przeprowadzeniem wywiadów środowiskowych w związku z realizacją ustawy o świadczeniach rodzinnych,
- wykonywaniem zadań wynikających z ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, monitoring środowiska, prowadzenie postępowania dotyczącego ubezwłasnowolnienia lub umieszczenia w DPS bez zgody osób niekorzystających ze świadczeń pomocy społecznej,
- prowadzeniem dokumentacji z przebiegu pracy z osobami i rodzinami objętymi działaniami pracownika socjalnego i asystenta rodziny,
- prowadzenie rejestrów związanych z merytoryczną pracą sekcji,
- sporządzanie analiz służących opracowaniu oraz monitorowaniu strategii rozwiązywania problemów społecznych,
- obsługa systemu dziedzinowego,
- prowadzenie sprawozdawczości w ramach realizowanych zadań,
- udział w pracach związanych ze sprawozdawczością oraz oceną zasobów pomocy społecznej,
- przygotowanie dokumentów do archiwizacji,
- przygotowanie projektu budżetu na realizację zadań,
- wykonywanie kontroli wewnętrznej ujętej w harmonogramie,
- kontrola i nadzór nad pracą podległych pracowników,
- nadawanie uprawnień pracownikom sekcji w systemach dziedzinowych – uwierzytelnianie oraz autoryzacja,
- odpowiedzialność za zadania związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej.
§ 20
Do zakresu zadań sekcji służb socjalnych należy:
- przeprowadzenie wywiadów środowiskowych oraz wywiadów na potrzeby dodatków mieszkaniowych i świadczeń rodzinnych,
- ustalenie potrzeb pomocy społecznej oraz realizowanie stopnia ich zaspokojenia,
- zapewnienie właściwych form opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi,
- organizowanie pomocy i opieki rodzinom wielodzietnym, niepełnym, niewydolnym ekonomicznie,
- utrzymanie ścisłej współpracy z samorządem terytorialnym,
- organizowanie i prowadzenie działalności zmierzającej do zapobiegania stanom powodującym konieczność udzielania świadczeń,
- współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi mające na celu rozwijanie w nich zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów,
- współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania negatywnym zjawiskom społecznym min. ubóstwo, przemoc, bezrobocie, niepełnosprawność, problemy opiekuńczo – wychowawcze,
- organizowanie różnych form pomocy, a także udział w rozwijaniu infrastruktury odpowiadającej zmieniającym się potrzebom społecznym,
- zapobieganie procesowi marginalizacji osób i grup, a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym,
- diagnozowanie, ocenianie i zaspakajanie stwierdzonych potrzeb osób, rodzin i środowisk wymagających interwencji socjalnych,
- obsługa systemu komputerowego w zakresie monitoringu i dokumentowania pracy socjalnej,
- przygotowywanie i realizacja kontraktów socjalnych,
- prowadzenie rejestrów i niezbędnej dokumentacji związanej z pracą sekcji w tym korespondencji,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz o ochronie zdrowia psychicznego,
- udział asystenta rodziny, pracownika socjalnego w posiedzeniach zespołu do spraw okresowej oceny dziecka przebywającego w pieczy zastępczej,
- sporządzanie opinii o kandydatach na rodziny zastępcze,
- odpowiedzialność za zadania związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej,
- świadczenie pracy socjalnej, organizowanie wsparcia z wykorzystaniem różnych metod, form i narzędzi,
- udzielanie poradnictwa osobom i rodzinom korzystającym z pomocy społecznej.
§ 21
1. Starszy specjalista pracy socjalnej, specjalista pracy socjalnej, pracownik socjalny, aspirant pracy socjalnej, asystent rodziny podlegają bezpośrednio kierownikowi służb socjalnych.
2. Szczegółowy zakres czynności pracowników sekcji znajduje się w aktach osobowych.
ROZDZIAŁ VI
Sekcja świadczeń
§ 22
Strukturę sekcji świadczeń obejmują następujące stanowiska:
- kierownik sekcji świadczeń – 1 etat,
- starszy referent – 1 etat,
- pracownik do spraw obsługi świadczeń – 1 etat.
§ 23
- Pracą komórki organizacyjnej kieruje kierownik sekcji świadczeń.
- Do obowiązków kierownika sekcji świadczeń należy:
- znajomość przepisów prawnych regulujących przyznawanie świadczeń z pomocy społecznej oraz przyznawanie dodatków mieszkaniowych i energetycznych,
- znajomość przepisów prawnych regulujących przyznawanie pomocy materialnej o charakterze socjalnym w formie stypendiów i zasiłków szkolnych,
- udział w naradach koordynacyjnych MGOPS,
- współpraca z kierownikami pozostałych sekcji MGOPS,
- stała współpraca z działem księgowym,
- współpraca z organami administracji państwowej, samorządowej oraz innymi instytucjami,
- prowadzenie dokumentacji wszystkich form zasiłków oraz dodatków mieszkaniowych, dodatków energetycznych, stypendiów i zasiłków szkolnych, przygotowywanie ich do realizacji,
- nadzór nad prowadzeniem dokumentacji podstawowej i realizacji świadczeń w ramach zadań własnych - w formie pieniężnej i w naturze,
- nadzór oraz współrealizacja świadczeń przyznanych w ramach programów rządowych,
- wydawanie zaświadczeń z zakresu realizowanych spraw,
- opracowywanie materiałów statystycznych dotyczących opieki społecznej,
- współpraca i nadzór przy opracowywaniu bilansu potrzeb i jego realizacji,
- wykonywanie poleceń służbowych dyrektora MGOPS wynikających z organizacji pracy sekcji, a nie objętych zakresem czynności,
- kierowanie podległymi pracownikami i organizowanie ich pracy,
- planowanie pracy, przydzielanie zadań i stałe doskonalenie metod pracy,
- koordynowanie realizacji zadań oraz instruowanie pracowników sekcji w zakresie związanym z wykonywaniem przydzielonych im zadań,
- wykonywanie kontroli wewnętrznej ujętej w harmonogramie,
- dokonywanie okresowych ocen pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych,
- kontrola i nadzór nad pracą podległych pracowników,
- nadawanie uprawnień pracownikom sekcji w systemach dziedzinowych – uwierzytelnianie oraz autoryzacja,
- nadzór merytoryczny nad zadaniem związanym z finansowaniem wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
- odpowiedzialność za zadania związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej.
- Szczegółowy zakres odpowiedzialności i uprawnień kierownika sekcji świadczeń określa indywidualny zakres czynności i obowiązków.
§ 24
Do zakresu zadań sekcji świadczeń należy:
- zgodne z przepisami prawa i terminowe załatwianie wszystkich spraw wpływających do sekcji świadczeń,
- zgodne z przepisami prawa i terminowe wydawanie decyzji administracyjnych przyznających świadczenia z pomocy społecznej, dodatki mieszkaniowe i energetyczne, stypendia i zasiłki szkolne,
- sporządzanie raportów w zakresie potrzeb i wszystkich sprawozdań,
- kompletowanie akt spraw i przesyłanie ich do organu odwoławczego,
- analiza stanu zaspokajania potrzeb z zakresu pomocy społecznej, współkontrola prawidłowości wykorzystania środków przeznaczonych na świadczenia,
- opracowywanie danych statystycznych dotyczących pomocy społecznej,
- współpraca z pracownikami socjalnymi,
- współpraca z działem księgowych w zakresie przygotowania zapotrzebowania na: świadczenia z pomocy społecznej, świadczenia przyznawane w ramach programów rządowych, dodatków mieszkaniowych i energetycznych, stypendiów i zasiłków szkolnych,
- prowadzenie dokumentacji podstawowej i realizacji świadczeń w ramach zadań własnych,
- przygotowanie dokumentacji wszystkich form zasiłków oraz dodatków mieszkaniowych, dodatków energetycznych, stypendiów i zasiłków szkolnych, i przygotowanie ich do realizacji.
§ 25
1. Starszy referent oraz pracownik do spraw obsługi świadczeń podlegają bezpośrednio kierownikowi sekcji świadczeń.
- Szczegółowy zakres czynności pracowników sekcji znajduje się w aktach osobowych.
ROZDZIAŁ VII
Sekcja administracyjno-gospodarcza
§ 26
Strukturę sekcji administracyjno-gospodarczej obejmują następujące stanowiska:
- kierownik sekcji administracyjno-gospodarczej – 1 etat,
- pomoc administracyjna – 1 etat,
- sekretarka – 1 etat,
- kierowca samochodu osobowego – 1 etat,
- konserwator – 1 etat,
- sprzątaczka - 1 ½ etatu.
§ 27
1. Pracą komórki organizacyjnej kieruje kierownik sekcji administracyjno-gospodarczej.
2. Do zadań podstawowych kierownika sekcji administracyjno-gospodarczej należy:
- właściwe utrzymanie budynków ośrodka zgodnie z ich przeznaczeniem oraz obowiązującymi przepisami dotyczącymi warunków technicznych utrzymania obiektów,
- zorganizowanie zabezpieczania budynku ośrodka oraz wszystkich pomieszczeń znajdujących się w nim,
- prowadzenie dokumentacji związanej z ewidencją nieruchomości ośrodka,
- dbałość o sprawne funkcjonowanie urządzeń technicznych, transportowych oraz nadzór nad prawidłowością eksploatacją tych urządzeń,
- sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem ewidencji środków trwałych i przedmiotów nietrwałych oraz ich inwentaryzacja,
- merytoryczne rozliczanie rachunków. Ewidencjonowanie i potwierdzanie zgodności wystawionych rachunków za energię elektryczną, gaz, wodę, wywóz śmieci itp.,
- wystawianie not księgowych instytucjom zgodnie z zawartymi umowami,
- prowadzenie spraw związanych z wszelkiego rodzaju remontami i naprawami budynków ośrodka. Kontrola działań gospodarczych, transportowych i inwestycyjnych, ustalanie harmonogramu prac i nadzór nad wykonaniem prac przez firmy zewnętrzne w zakresie inwestycji, remontów, renowacji,
- prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem ośrodka w sprzęt, materiały biurowe, środki sanitarne oraz ich ewidencjonowanie,
- przestrzeganie terminów przeglądów technicznych oraz właściwe dokumentowanie eksploatacji urządzeń zgodnie z przepisami i normami BHP,
- czuwanie nad rozmieszczeniem i konserwacją sprzętu ppoż., przestrzeganie zarządzeń związanych ze wszystkimi sprawami ppoż., oraz przestrzeganie wszelkich wytycznych dotyczących spraw bhp.,
- prowadzenie dokumentacji samochodów służbowych, rozliczanie kierowcy z przejechanych kilometrów i zużytego w pojazdach paliwa, prowadzenie i rozliczanie kart drogowych,
- ewidencja i rozliczanie czasu pracy pracowników sekcji administracyjno-gospodarczej,
- planowanie i zabezpieczenie środków transportu niezbędnych do wykonywania statutowych zadań przez komórki organizacyjne Ośrodka,
- przygotowanie sprawozdań, analiz i bieżących informacji o realizacji powierzonych zadań oraz deklaracji podatkowej od nieruchomości,
- koordynowanie pracy pracowników obsługi, kontrola dyscypliny pracy pracowników sekcji,
- prowadzenie niezbędnej dokumentacji wynikającej z charakteru pracy,
- wykonywanie kontroli wewnętrznej ujętej w harmonogramie,
- nadzór i organizacja postępowań z zakresu zamówień publicznych,
- współpraca z organami administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi, związkami wyznaniowymi, stowarzyszeniami o charakterze charytatywnym, fundacjami oraz osobami fizycznymi w realizacji zadań z pomocy społecznej,
- zarządzanie i nadzorowanie Biuletynem Informacji Publicznej ośrodka,
- zarządzanie i administrowanie stroną internetową ośrodka,
- wykonywanie innych obowiązków zleconych przez dyrektora ośrodka,
- współdziałanie z głównym księgowym ośrodka przy opracowywaniu planów finansowo-rzeczowych.
- Kierownik administracyjno-gospodarczy pełni funkcję Administratora sieci informatycznej. W ramach pełnionej funkcji do jego zadań należy:
- informowanie o dostępnych usługach i ich możliwościach,
- instalowanie nowych wersji oprogramowania,
- kontrola poprawności działania sieci poprzez reagowanie na wszelkie zakłócenia i nieprawidłowości,
- nadzorowanie innych pracowników pod względem informatycznym,
- nadzór nad prawidłową pracą urządzeń sieciowych,
- prowadzenie szkoleń pracowników w zakresie korzystania z sieci,
- przestrzeganie zasad ochrony haseł,
- reagowanie w przypadku stwierdzenia nieprawidłowego korzystania z sieci przez jej użytkowników,
- tworzenie systemu haseł dostępu do urządzeń,
- wykazywanie konieczności zainstalowania odpowiednich mechanizmów ochrony,
- zapewnienie bezawaryjnej pracy sprzętu w sieci,
- zapewnienie ochrony haseł i dostępu do sieci,
- zarządzanie adresacją sieci,
- zmiana w konfiguracji urządzeń i systemów sieciowych oraz ich dokumentowanie na bieżąco,
- zarządzanie systemem informatycznym, w których przetwarzane są dane osobowe,
- przeciwdziałanie dostępowi osób niepowołanych do systemu informatycznego, w których przetwarzane są dane osobowe,
- nadzorowanie działania mechanizmów uwierzytelniania użytkowników oraz kontroli dostępu do danych osobowych,
- podejmowanie działań w zakresie ustalania i kontroli identyfikatorów dostępu do systemu informatycznego,
- wyrejestrowanie użytkowników na polecenie Inspektora Ochrony Danych Osobowych lub kierowników sekcji lub pracownika prowadzącego sprawy kadrowe,
- zarządzanie serwerami,
- nadzór nad siecią teleinformatyczną,
- wykonywanie czynności związanych z usuwaniem awarii sprzętu komputerowego zainstalowanego w poszczególnych komórkach organizacyjnych Ośrodka,
- wykonywanie czynności związanych z naprawami i modernizacją sprzętu komputerowego zainstalowanego w poszczególnych komórkach organizacyjnych Ośrodka,
- wykonywanie czynności serwisowych sprzętu komputerowego zainstalowanego w serwerowni,
- instalowanie w komórkach organizacyjnych ośrodka zakupionego sprzętu komputerowego i oprogramowania komputerowego,
- usuwanie nieprawidłowości i zakłóceń w funkcjonowaniu oprogramowania dziedzinowego zainstalowanego w poszczególnych komórkach organizacyjnych ośrodka,
- podejmowanie działań służących zapewnieniu niezawodności zasilania komputerów i innych urządzeń mających wpływ na bezpieczeństwo przetwarzania danych,
- wprowadzanie, modyfikacja i usuwanie danych strony podmiotowej ośrodka w Biuletynie Informacji Publicznej,
- bieżące kontrolowanie zawartości strony podmiotowej ośrodka w Biuletynie Informacji Publicznej,
- usuwania z komputerów zbędnego oprogramowania lub oprogramowania nie posiadającego licencji,
- Samodzielnego decydowania o zastosowaniu odpowiednich zabezpieczeń systemów informatycznych, w których przetwarzane są dane osobowe;
- administrowania stroną podmiotowa Ośrodka w Biuletynie Informacji Publicznej, w tym nadawania uprawnień poszczególnym użytkownikom.
§ 28
Do zakresu zadań sekcji administracyjno-gospodarczej należy:
- kontrola przestrzegania porządku i dyscypliny pracy,
- gospodarowanie środkami rzeczowymi oraz zabezpieczenie mienia ośrodka przed kradzieżą, włamaniem i pożarem,
- prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo —technicznym, oraz gospodarką magazynową- odzież, żywność,
- prowadzenie spraw związanych z przestrzeganiem zasad oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
- prowadzenie rejestru pieczątek,
- prowadzenie rozliczeń użytkowników budynku,
- obsługa transportowa ośrodka,
- utrzymanie budynku i posesji w dobrym stanie technicznym i czystości,
- prezentacja ośrodka na stronie internetowej w Biuletynie Informacji Publicznej oraz jej aktualizowanie,
- prowadzenie spraw dotyczących zamówień publicznych,
- odpowiedzialność za zadania związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej,
- planowanie, obsługa, zarządzanie, konserwacja infrastruktury teleinformatycznej ośrodka.
§ 29
1. Pomoc administracyjna, Sekretarka, Kierowca samochodu osobowego, Konserwator, Sprzątaczka podlegają bezpośrednio Kierownikowi Sekcji administracyjno-gospodarczej.
2. Szczegółowy zakres czynności pracowników sekcji znajduje się w aktach osobowych.
ROZDZIAŁ VIII
Sekcja usług opiekuńczych
§ 30
Strukturę sekcji usług opiekuńczych stanowią następujące komórki organizacyjne:
- stacja Joannitów – 2 etaty,
- Klub Seniora – 1 ½ etatu,
- Dzienny Dom Pobytu,
§ 31
1. Pracą komórek organizacyjnych kieruje kierownik sekcji usług opiekuńczych.
2. Do obowiązków kierownika sekcji usług opiekuńczych należy:
- koordynacja działań polegających na organizacji usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych, pomiędzy Miejsko — Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, a wyłonioną firmą w trybie ustawy Prawo Zamówień Publicznych,
- sprawowanie kontroli w domu podopiecznych w zakresie jakości i terminowości
wykonywanych usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych w oparciu o wydaną decyzję administracyjną oraz indywidualne zakresy czynności podopiecznych; - ciągły monitoring środowisk objętych usługami opiekuńczymi,
- prowadzenie dokumentacji w przedmiotowym zakresie w oparciu o przyjęte przez Miejsko — Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej „Zasady realizacji standardowych usług opiekuńczych w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Połczynie-Zdroju" i „Zasady realizacji specjalistycznych usług opiekuńczych w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Połczynie-Zdroju" miedzy innymi:
- udział w opracowaniu indywidualnych zakresów czynności u poszczególnych podopiecznych,
- pisemne zlecanie świadczenia usług dla realizatora usług — indywidualne przy pierwszym zleceniu i miesięczny wykaz osób objętych usługami opiekuńczymi,
- rozliczanie zrealizowanych usług na podstawie formularza wykonania usług opiekuńczych w danym miesiącu przedkładany przez realizatora usług wraz z kartami pracy opiekunek świadczących usługi i prawidłowo wystawionego rachunku,
- naliczanie odpłatności za świadczoną pomoc,
- tworzenie rejestru osób objętych wsparciem w formie usług opiekuńczych,
- tworzenie rejestru kontroli środowisk objętych usługami opiekuńczymi,
- korespondencja zarówno z realizatorem usług, podopiecznymi oraz z innymi jednostkami, instytucjami itp.
- przygotowanie jednostkom nadrzędnym niezbędnych informacji i sprawozdań usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych,
- współpraca z placówkami służb zdrowia oraz innymi instytucjami dotycząca rozpoznania potrzeb w zakresie udzielania wsparcia w formie usług opiekuńczych,
- stały monitoring działalności:
- stacji Joannitów,
- Domu Dziennego Pobytu jako placówki wsparcia dla osób w podeszłym wieku oraz punktu rehabilitacyjnego dla dzieci niepełnosprawnych będącego częścią Dziennego Domu Pobytu,
- Klubu Seniora,
- nadzór nad realizacją dokumentów strategicznych i programowych realizowanych przez MGOPS,
- wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora MGOPS związanych z działalnością Ośrodka,
- udział w naradach koordynacyjnych MGOPS,
- współpraca z kierownikami pozostałych sekcji MGOPS,
- stała współpraca z działem księgowym,
- współpraca z organami administracji państwowej, samorządowej oraz innymi instytucjami,
- wydawanie zaświadczeń z zakresu realizowanych spraw,
- opracowywanie materiałów statystycznych dotyczących działalności sekcji,
- współpraca i nadzór przy opracowywaniu bilansu potrzeb i jego realizacji,
- kierowanie podległymi pracownikami i organizowanie ich pracy,
- planowanie pracy, przydzielanie zadań i stałe doskonalenie metod pracy,
- koordynowanie realizacji zadań oraz instruowanie pracowników sekcji w zakresie związanym z wykonywaniem przydzielonych im zadań,
- wykonywanie kontroli wewnętrznej ujętej w harmonogramie,
- kontrola i nadzór nad pracą podległych pracowników,
- odpowiedzialność za zadania związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej.
- w zakresie działania Stacji Joannitów:
- koordynacja działań polegających na organizacji i świadczeniu usług pielęgnacyjnych w domu chorych przez pracowników zatrudnionych w Stacji Joannitów,
- analizowanie i planowanie pracy pracowników Stacji Joannitów,
- Monitoring i kontrola jakości realizowanych usług pielęgnacyjnych, prowadzenie w tym zakresie rejestru kontroli,
- sporządzanie sprawozdań,
- planowanie i realizacja zakupów związanych z nabyciem sprzętów, artykułów medycznych, środków pomocniczych niezbędnych do prawidłowej realizacji usług pielęgnacyjnych przez pracowników Stacji Joannitów,
- kontrola dokumentacji prowadzonej przez pracowników Stacji Joannitów,
- stała współpraca z Pomorskim Towarzystwem Zakonu Joannitów z siedzibą w Niemczech w celu prawidłowej realizacji postanowień zawartej umowy,
- stały kontakt za pośrednictwem poczty elektronicznej z Pomorskim Towarzystwem Zakonu Joannitów z siedzibą w Niemczech.
- Szczegółowy zakres odpowiedzialności i uprawnień kierownika sekcji usług opiekuńczych określa indywidualny zakres czynności i obowiązków.
§ 32
Do zakresu zadań stacji Joannitów należy:
- świadczenie nieodpłatnych usług pielęgnacyjnych w domu chorego dla najuboższych mieszkańców z terenu miasta i gminy Połczyn-Zdrój,
- świadczenie nieodpłatnych porad i pomocy w postaci wypożyczania sprzętu medycznego oraz innych artykułów medycznych,
- przygotowywanie sprawozdań z działalności Stacji,
- współpraca z sekcją służb socjalnych, z sekretariatem ośrodka i pielęgniarkami środowiskowymi w celu weryfikacji osób potrzebujących wsparcia,
- współpraca ze stroną niemiecką w celu pozyskiwania środków finansowych i materiałów niezbędnych do funkcjonowania Stacji oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie,
- odpowiedzialność za zadania związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej.
§ 33
1. Pracownicy stacji Joannitów podlegają bezpośrednio kierownikowi sekcji usług opiekuńczych.
2. Szczegółowy zakres czynności pracowników sekcji znajduje się w aktach osobowych.
§ 34
Do zakresu zadań Klubu Seniora należy:
- motywowanie środowiska seniorów do wspólnego spędzania czasu wolnego i zwiększenia udziału w życiu społecznym,
- zawieranie nowych znajomości i utrzymywanie więzi wśród seniorów - członków Klubu, integracja międzypokoleniowa i aktywizacja seniorów z różnych środowisk,
- wypełnianie czasu wolnego osobom starszym w sposób będący swoistą profilaktyką przeciw marginalizacji i wykluczeniu społecznemu,
- propagowanie kultury i sztuki,
- upowszechnianie zdrowego trybu życia – ochrona i promocja zdrowia,
- upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.
Szczegółowe zasady funkcjonowania i zakres działań Klubu Seniora reguluje odrębny Regulamin.
§ 35
Do zakresu zadań Dziennego Domu Pobytu należy:
- kompleksowe zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnej wynikających z ustawy o Pomocy Społecznej polegających w szczególności na:
- roztaczaniu opieki nad osobami tego wymagającymi, w szczególności osobami starszymi, samotnymi, niepełnosprawnymi,
- integrowanie środowiska ludzi w wieku emerytalnym,
- aktywizowanie uczestników DDP poprzez prowadzenie zajęć świetlicowych,
- innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb gminy,
- prowadzenie zajęć w ramach terapii ruchowej i rehabilitacji uczestników zgodnie z ewentualnymi zaleceniami lekarza z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości uczestników - punkt rehabilitacji dorosłych dzieci z niepełnosprawnością wielonarządową.
Szczegółowe zasady funkcjonowania i zakres działań Dziennego Domu Pobytu reguluje odrębny Regulamin.
ROZDZIAŁ IX
Dział świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych
§ 36
Strukturę działu świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych obejmują następujące stanowiska:
- kierownik działu świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych – 1 etat,
- starszy referent – 3 etaty,
- referent – 1 etat.
§ 37
Pracą komórki organizacyjnej kieruje kierownik działu świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych.
Do obowiązków kierownika sekcji usług opiekuńczych należy:
- znajomość przepisów prawnych regulujących przyznawanie świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekuna, świadczeń wychowawczych, świadczeń wypłacanych w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz świadczeń realizowanych w ramach programów rządowych, a także świadczenia o którym mowa w art. 10 ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
- znajomość aktów prawnych powiązanych z powyższymi, np. kodeksu postępowania administracyjnego, ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji itp.,
- udział w naradach i szkoleniach,
- współpraca z dyrektorem oraz pracownikami ośrodka,
- współpraca z organami administracji państwowej, samorządowej oraz z innymi instytucjami,
- opracowywanie narzędzi ułatwiających realizację działań – szablonów dokumentów, tabel i zestawień,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej wyżej wymienionych świadczeń oraz przygotowywanie ich do realizacji,
- wydawanie informacji o przyznaniu świadczenia wychowawczego oraz w sprawie świadczeń z programów rządowych, w tym z programu „Dobry start”,
- nadzór nad merytoryczną i formalną poprawnością dokumentów wytwarzanych w Dziale,
- opracowywanie materiałów statystycznych dotyczących zadań Działu,
- przygotowywanie bilansu potrzeb oraz sprawozdawczości w powyższym zakresie,
- prowadzenie postępowań w sprawach o przyznanie świadczeń wymienionych w punkcie pierwszym, prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych oraz w sprawach o świadczenia nienależnie pobrane,
- nadzór nad ewidencją wpłat dłużników alimentacyjnych oraz z tytułu nienależnie pobranych świadczeń,
- wydawanie zaświadczeń oraz pism do instytucji,
- ścisła współpraca z organem odpowiedzialnym za koordynację systemów zabezpieczenia społecznego oraz zarządzanie przepływem korespondencji w tych sprawach,
- odpowiedzialność za zadania związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej,
- wykonywanie poleceń służbowych dyrektora ośrodka wynikających z organizacji pracy Ośrodka, a nie objętych zakresem czynności,
- nadzór nad pracownikami działu oraz wyznaczanie im bieżących zadań,
- monitorowanie poprawności działania systemów informatycznych wykorzystywanych do realizacji zadań działu oraz zgłaszanie wykrytych nieprawidłowości,
- nadzór nad naliczaniem składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe oraz zdrowotne za osoby do nich uprawnione na podstawie przepisów wymienionych w punkcie 1 i współpraca z sekcją księgową w zakresie zgłaszania tych osób do systemu „Płatnik”,
- nadawanie uprawnień pracownikom sekcji w systemach dziedzinowych – uwierzytelnianie oraz autoryzacja,
- zgodne z przepisami prawa i terminowe załatwianie spraw wpływających do działu,
- rzetelne i terminowe sporządzanie protokołów i sprawozdań,
- terminowe i prawidłowe wykonywanie obowiązków służbowych wynikających z zakresu czynności i poleceń dyrektora,
- przestrzeganie dyscypliny pracy, tajemnicy państwowej i służbowej,
- znajomość, egzekwowanie oraz modyfikacja w razie potrzeby obowiązujących w dziale procedur dotyczących realizacji wskazanych wyżej świadczeń oraz postępowania wobec dłużników alimentacyjnych,
- sporządzanie i weryfikacja sprawozdań, zestawień oraz list wypłat,
- przestrzeganie i kontrola przestrzegania przez pracowników zasad ochrony danych osobowych w dziale,
- terminowe i prawidłowe kompletowanie akt sprawy i przesyłanie ich organowi odwoławczemu,
- nadzór nad terminową i właściwą obsługą korespondencji,
- opracowywanie niezbędnych danych statystycznych,
- współpraca z pracownikami socjalnymi i innymi sekcjami,
- współpraca z organami administracji państwowej i samorządowej oraz organizacjami społecznymi w zakresie zadań działu,
- organizowanie narad i warsztatów udoskonalających pracę działu,
- kierowanie działalnością działu zgodnie z przepisami prawa oraz zasadami organizacji pracy,
- dokonywanie odpowiedniego podziału pracy oraz ustalanie zakresu czynności podległych pracowników i przedstawianie ich dyrektorowi do aprobaty,
- kontrola efektów pracy i okresowa ocena pracy podległych pracowników,
- nadzór przestrzegania przez pracowników zachowania tajemnicy służbowej i zasad etyki zawodowej oraz przestrzegania przepisów bhp i p. poż.,
- przyjmowanie spraw interwencyjnych zgłaszanych przez klientów ośrodka.
Informowanie dyrektora o stanie realizacji zadań, - wnioskowanie w sprawach wynagradzania, nagradzania oraz karania podległych pracowników,
- nadzór nad majątkiem przekazanym do użytkowania w podległym dziale,
- organizacja zastępstw podległych pracowników,
- nadzór nad systemami informatycznymi służącymi realizacji zadań działu i administrowanie nimi.
§ 38
Do zakresu zadań działu świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych należy:
- przyjmowanie i rejestrowanie wniosków o ustalenie prawa do świadczeń realizowanych przez dział,
- opracowywanie decyzji administracyjnych oraz informacji w tych sprawach,
- dokonywanie naliczeń list wypłat,
- monitorowanie wykorzystania środków i sporządzanie zapotrzebowań na zabezpieczenie terminowej realizacji świadczeń,
- obsługa korespondencji urzędowej dotyczącej powyższych spraw,
- wydawanie pism i zaświadczeń,
- współdziałanie z innymi instytucjami w zakresie wymiany informacji,
- współpraca z organem właściwym w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego,
- prowadzenie ewidencji stanu należności oraz wpłat nienależnie pobranych świadczeń,
- współdziałanie z komornikami w zakresie świadczenia z funduszu alimentacyjnego,
- obsługa należności i wpłat dłużników alimentacyjnych,
- zgłaszanie zobowiązań dłużników alimentacyjnych do biur informacji gospodarczej,
- wnioskowanie do organu właściwego dłużnika alimentacyjnego o podjęcie działań wobec dłużnika
- przeprowadzanie wywiadów alimentacyjnych i odbieranie oświadczeń majątkowych,
- podejmowanie działań zmierzających do aktywizacji zawodowej dłużnika alimentacyjnego,
- prowadzenie postępowań w sprawie uznania dłużnika za uchylającego się od obowiązku alimentacyjnego, informowanie organów ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oraz kierowanie wniosków o zatrzymanie prawa jazdy,
- sporządzanie i przekazywanie wymaganych przepisami sprawozdań.
§ 39
1. Starszy Referent, Referent podlegają bezpośrednio Kierownikowi świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych.
2. Szczegółowy zakres czynności pracowników sekcji znajduje się w aktach osobowych.
ROZDZIAŁ X
Zasady podpisywania pism i decyzji
§ 40
- Dyrektor podpisuje osobiście zarządzenia, decyzje, umowy, porozumienia, pisma, rozstrzygnięcia zastrzeżone do jego aprobaty w regulaminie, a w szczególności:
- zarządzenia, ogłoszenia – wynikające z bieżącej działalności ośrodka,
- protokoły z kontroli przeprowadzonych w ośrodku przez uprawnione organy,
- odpowiedzi na zarządzenia pokontrolne,
- materiały kierowane pod obrady Rady Gminy, odpowiedzi na interpelacje radnych,
- decyzje w sprawach kadrowych pracowników ośrodka,
- postanowienia i decyzje wynikające z naboru i zatrudnienia,
- umowy cywilno – prawne i porozumienia,
- decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej - zgodnie z upoważnieniami udzielonymi przez Burmistrza oraz Radę Gminy,
- korespondencję kierowaną do: organów administracji państwowej (w tym zapotrzebowanie na środki i sprawozdawczość), organów wykonawczych oraz organów stanowiących i kontrolnych jednostek samorządu terytorialnego, sądów,
- pisma zastrzeżone do podpisu dyrektora odrębnymi przepisami lub mające ze względu na swój charakter specjalne znaczenie,
- odpowiedzi na skargi i wnioski.
- Zastępca dyrektora podpisuje korespondencję, w szczególności:
- w zakresie udzielonych pełnomocnictw i upoważnień, dokumenty i pisma dotyczące zadań realizowanych przez podległe komórki organizacyjne ośrodka,
- w pełnym zakresie, zgodnie z postanowieniami ust. 1 w czasie usprawiedliwionej nieobecności dyrektora oraz w sprawach pilnych.
- Dyrektor może upoważnić swoich pracowników do podpisywania korespondencji dotyczącej spraw pozostałych w zakresie działalności stanowisk pracy z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do osobistej akceptacji dyrektora.
- Dyrektor może wystąpić z wnioskiem do Burmistrza w sprawie upoważnienia pracownika do prowadzenia postępowania, wydawania decyzji administracyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Czynności o charakterze przygotowawczym techniczno – kancelaryjnym i inne dokumenty nie stanowiące rozstrzygnięcia sprawy podpisują pracownicy stosownie do podziału czynności.
- W razie nieobecności w pracy dyrektora pisma podpisuje osoba wyznaczona do jego zastępowania.
- Szczególne upoważnienia do podpisywania pism i decyzji zawierają zakresy czynności pracowników.
- Dokumenty projektów umów i uchwał przedstawione do podpisu dyrektora powinny być parafowane na kopii przez kierownika komórki organizacyjnej, który opracował projekt dokumentu.
- Dokumenty przedstawione do podpisu powinny zawierać imienną pieczątkę wraz z podpisem pracownika, który sporządził projekt dokumentu.
- W ośrodku obowiązuje instrukcja kancelaryjna oraz jednolity rzeczowy wykaz akt określony zarządzeniem dyrektora.
ROZDZIAŁ XI
Załatwianie spraw w Ośrodku – organizacja przyjmowania rozpatrywania i załatwiania indywidualnych spraw obywateli
§ 41
- Indywidualne sprawy obywateli załatwiane są na zasadach, w trybie i w terminach określonych w rozdziale II „Kodeksu Postępowania Administracyjnego” z uwzględnieniem przepisów szczególnych dotyczących realizowanych zadań.
- Sprawy wniesione przez obywateli do ośrodka są ewidencjonowane w spisach i rejestrach spraw.
- Pracownicy ośrodka są zobowiązani do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli, kierując się przepisami prawa.
- Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwienie spraw obywateli ponoszą pracownicy zgodnie z ustalonymi zakresami obowiązków.
- Z reguły obowiązuje pisemna forma załatwiania spraw. Załatwianie ustne powinno być utrwalone w aktach w formie protokołu lub podpisanej przez stronę adnotacji.
- Pracownicy załatwiający indywidualne sprawy obowiązani są do należytego informowania o okolicznościach faktycznych i sprawach oraz czuwają nad tym, aby strony i inne osoby nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa.
- Pracownicy obsługujący interesantów zobowiązani są do:
- udzielania informacji niezbędnych przy załatwieniu danej sprawy i wyjaśniania treści obowiązujących przepisów,
- rozstrzygnięcia sprawy niezwłocznie, a w pozostałych przypadkach do określenia terminu załatwienia,
- informowania zainteresowanego o stanie załatwienia ich sprawy,
- powiadomienia o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy w przypadku zaistnienia takiej konieczności podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy,
- informowanie o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżenia od wydanych rozstrzygnięć.
- Interesanci mają prawo uzyskać informacje w formie pisemnej, ustnej lub telefonicznej.
- Pracownicy załatwiają sprawy według kolejności ich wpływu i stopnia pilności.
- Pracownik, który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił sprawy w terminie podlega odpowiedzialności określonej w art. 38 KPA.
ROZDZIAŁ XII
Zasady i tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków obywateli
§ 42
- Obywateli w sprawach skarg i wniosków przyjmują:
- dyrektor w każdy poniedziałek w godz. 12:00-16:30,
- pracownicy ośrodka we wszystkie dni robocze w godzinach pracy ośrodka.
- Z przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków sporządzane są protokoły.
- Odpowiedzi na skargi i wnioski podpisuje dyrektor.
- Przy przyjmowaniu, rozpatrywaniu i załatwianiu skarg i wniosków obywateli stosuje się dział VIII KPA – skargi i wnioski.
- Skargę należy załatwić bez zbędnej zwłoki, nie później jednak, niż w ciągu miesiąca.
ROZDZIAŁ XIII
Przepisy końcowe
§ 43
- Przy załatwianiu spraw stosuje się przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem, a dotyczących funkcjonowania Ośrodka mają zastosowanie właściwe przepisy prawa.
- W sprawach nieuregulowanych dotyczących obiegu pism oraz podpisywania korespondencji stosuje się zasady określone w Instrukcji kancelaryjnej ośrodka, wprowadzonej zarządzeniem dyrektora.
- Zasady postępowania z dokumentami zawierającymi informacje niejawne określają przepisy szczególne.
- Obieg dokumentów finansowo – księgowych określają Zasady (polityka) rachunkowości wprowadzone zarządzeniem dyrektora.
- Zmiany Regulaminu mogą być dokonane w drodze zarządzenia dyrektora.
Struktura organizacyjna - schemat
(Po kliknięciu w link przechodzimy do strony z grafiką przedstawiającą schemat struktury organizacyjnej MGOPS w Połczynie-Zdroju)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dyrektora Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
W sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
(Po kliknięciu w link przechodzimy do nowej strony przedstawiającej grafikę Zarządzenia nr 14/2020 Dyrektora MGOPS w Połczynie-Zdroju)
Dyrektora Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
Dyrektora Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
Dyrektora Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
Dyrektora Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej